Nej mitt lilla barn världen är större än du tror. Du förstår, när du är liten och tummen smakar gott, är mamma handen som håller om din värld. Det du inte ser, det finns inte och det du kan se det finns bara så länge du har det inom räckhåll. Om mamma är borta blir världen plötsligt väldigt skrämmande, men när hon är nära finns där inget hot. När ord är överskattat och benen inte lärt sig gå, då är världen inte större än din egen mor.

Nej mitt lilla barn världen är mindre än du tror. Du förstår, när du växer för varje dag som går och steg och ord tar sin första form, ger nyfikenheten dig anledning att upptäcka. Världen växer i takt med erfarenheter. Alltid finns det nya platser att utforska marken. Mamma behöver inte länger gå så tätt intill. Det räcker med några meter, för du kan själv, men det skadar inte att hon hjälper till. När du kan göra vad du vill och säga att du kan, då blir världen oändlig, men inte större än mammas hand.

Nej mitt lilla barn världen är större än du tror. Du förstår, när du tror att du är stor och känslorna styr i diktatur, då vet du nästan allt, men det är det bara du som vet. Mamma har ingen chans, fastän världen är alldeles för liten. Ingenting hon säger låter rimligt, du vet bäst och har rätt, har inget mer att lära. När du lärt dig allt du kan och blivit kär någon gång, då är världen en liten prick bakom mammas öra.

Nej mitt lilla barn världen är mindre än du tror. Du förstår, när du är lika lång som mamma och kanske ännu längre, förstår du att jorden är rund och att rymden saknar gränser. Att människor är olika är ingen hemlighet, och du vet att överallt finns flera kulturer, språk och nationalitet. Du kommer aldrig hinna räkna antalet människor på jorden, det är alldeles för långt bort till solen. När du når livets topp och kroppen börjar brytas ner, då är världen som störst lika stor som din egen klokhet.

Nej mitt lilla barn världen är större än du tror. Du förstår, när mamma försvinner och du tar hennes plats, börjar visdom skymta och historia blir till lärdom. Du ser den lilla babyn som inte kan se mer än det som är framför. Du ser det vackra barnet som nyss upptäckt det bortom hörnet. Du ser den vilda ungdomen som tror att de utgör hela världen och du ser den vuxna människan som vet att den inte vet precis allt. När du kan se dig tillbaka och du lämnat dina spår, då vet du mitt lilla barn att världen ändrar storlek efter perspektiv, men aldrig är den större än att den får plats i Gud din faders hjärta. 

Liknande inlägg

4 kommentarer

Edel

29 Jan 2013 16:42

Ja det var precis så jag menade, det är därför rubriken heter en dålig idé. grejen är att man inte kan lita på någon man får bara bestämma sig för det. Jag borde nog skriva lite tydligare haha

Edel

31 Jan 2013 09:17

Ja jag mår bra, jag har bara feber :( men jag mår bra på det sättet du menar. Gör du?

edel

31 Jan 2013 10:10

det du skrev var jätte fint det satte avtryck.

Edel

01 Feb 2013 16:44

Inlägget är bra Altså

Kommentera

Publiceras ej