Ibland kanske det är lämpligt att upplysa eder om att detta är en novell. Hittepåtrams alltså.

Skam är allt jag känner. Se inte på mig med sådan rynkad panna. Inte är det så konstigt. Visserligen är det du som gjort bort dig. Förmodligen är det du de förväntar sig ska skämmas. Men vill du veta hur jag känner? Hur jag kommer tackla det hela? Jag känner skam. Jag kommer förmodligen gå i ide. Jamen lyssna på mig då så kanske du förstår. Nej kom inte närmare. Du kan inte trösta mig. Inte nu i alla fall. Inte längre… Jag trodde att jag hade hittat den där perfekta. Den där som skulle rädda mig från mig själv… Se inte så lidande ut. Det är ditt fel, så stå åtminstone för det. För något förfinande måste du ju ha av sanningen. Annars skulle du inte klara av att göra det… Jag trodde vi skulle bli gamla tillsammans. Jag trodde du var den där ordenliga sorten. Alla våra vänner måste plötsligt välja sida. Har du tänkt på det? Det är inte bara mig du förstör för. Förstår du det? Jag trodde du var en gåva. Jag trodde att Gud gett oss sin välsignelse. Men jag trodde fel. Där har du det. Jag tycker det är en skam att ha fel. Går det att förstå? Nu kommer det pratas. Pratas och pratas och pratas. Vuxna är bara längre än barn. I instinkt växer de aldrig. Du blir den som gick förlorad. De kommer be för dig att du kommer tillbaka. Tillbaka till familjen. Inte vår familj då. Guds. För oss är det redan försent. Jag däremot kommer bli ”hon som hittade han som lämnade henne”. Oansvarsfull. Omogen. Oeftertänksam. Naiv. Listan kan göras lång. För ryktena slutar inte heller. De går i generationer. Sen kan jag inte börja om. Inte som du har planerat göra. För den nästa kommer alltid vara den andra. Jag ville bara ha en. Jag ville aldrig ha en föredetta. Hur kan du göra så här mot mig? Hur kan du vilja göra så här? Hur kunde jag ha så fel om dig? Hur kunde jag ha sådant hopp? Hur kan jag fortfarande älska dig så att det gör ont? Efter det du just har gjort. Varför? Varför! Va? Nej! Tyst! Jag gråter inte! Varför skulle jag göra det? Min man lämnar mig för en annan. Lämnar mig med alla frågor…

 

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej